Ülkemiz dijital oyunlar sektörü…

Ülkemiz dijital oyunlar sektörü…

Tüm dünyada teknolojinin gelişimine paralel eğlence anlayışı, değişim ve dönüşümden geçiyor. Bilgisayar, internet, akıllı mobil cihaz teknolojilerindeki gelişmeler, dijital oyun sektörünün gelişimini hızlandırıyor.

Bu konuda derlediğim bilgileri ve Elektronik oyun sektörüne destek veren Türkiye Küçük ve Orta Boy İşletmeler Serbest Meslek Sahipleri ve Yöneticiler Vakfı (TOSYÖV) başkanı Nezih Kuleyin’le konuşmamızdan bir bölümünü sizlere aktarmak istiyorum..

Dijital oyunlar; kişisel bilgisayar (PC), oyun konsolu (PS4, XBOX, Nintendo) ve mobil oyunlar olarak 3 ana platformda sınıflandırılıyor.

2018 yılında yaklaşık 138 milyar dolar seviyesinde olan küresel oyun pazarı büyüklüğünün, 2021 yılında 180 milyar dolara yaklaşacağı tahmin ediliyor.

Her yaş ve gelir grubunun ihtiyacına uygun uygulamalar, sektörün tüm dünyada hızla büyümesine imkân tanıyor.

Oyun gelirlerinde 1 milyar doları aşan ihracat hacmiyle küresel rekabette dikkatleri çeken Türkiye, uluslararası rekabette ‘Ben de varım’ diyor.

Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED) verilerine göre; 2017 yılında 750 milyon dolar ihracat gerçekleştiren sektör, 2018 yılında 878 milyon dolar, 2019 yılında 1 milyar doların üzerinde ihracat başarısı elde etti.

Sektöre ilişkin derlediğim bilgiler özetle bunlar…

TOSYÖV Başkanı Nezih Kuleyin’in değerlendirmesine gelirsek; TOSYÖV olarak elektronik oyun sektörü ile neden bu kadar ilgilendiğimiz bana sık sık sorulmaktadır.

Bunun birçok nedeni vardır.

Biz Vakıf olarak KOBİ’lerin sorunlarına çözüm bulmak amacıyla kurulmuş bir vakıfız ama göz ardı edemeyeceğimiz gerçek KOBİ’lerin sorunlarının ülkenin sorunlarından ayrık olmadığıdır.

Ülkemizde endüstriyel açısından bakıldığında en önemli sorunumuzun hala verimlilik olduğunu görürüz. Verimlilik birçok faktörle çözülen bir sorun olmakla birlikte bu faktörlerden biri çok daha öne çıkmaktadır bu da dijitalleşmedir.

Hangi işi yaparsanız yapın o işi bir üst bilişim teknolojisi ile çözebilirseniz o zaman hem verimliliğiniz hem de buna bağlı olarak rekabetçiliğiniz artmaktadır.

KOBİ’lerin süreçlerini dijitalleştirmesinin önündeki en büyük engel kısıtlı, pahalı ve kısır yetenekli bilişim personelidir.

Nitelikli uzman bilişim personelinin azlığı üretimin dönüşümünün önünde duran en büyük engeldir.

Şimdi bu konunun oyun sektörü ile ne ilgisi var diye düşünenleriniz olabilir. Ama unutulmaması gereken dijital oyun üretiminin özünde nitelikli bir yazılım üretimi olduğudur.

Bir oyun geliştirici çok yönlü ve geniş kapsamlı bilgi birikimine sahip olmalıdır.

Grafik uygulamalardan, yapay zekâ tekniklerini programlaştırmaya kadar birçok konuda bilgi sahibi olmalıdır.

İşte bu nedenle oyun yazımı için yola çıkan birçok genç bugün ya savunma sanayi için yazılım üretmekte ya da bireysel olarak kendi şirketlerini kurarak sektör içerisinde kalmaya devam etmektedirler. Elektronik oyun sektörü bugün film endüstrisi diğer ilgili sektörlerle birlikte Yaratıcı Sektörler başlığının altına girmektedir.

Yaratıcı sektörlerin birçok özelliği yanında bir tek özelliği TOSYÖV açısından büyük önem arz etmektedir. Yaratıcı sektörler bireysek girişimciliğe en fazla olanak tanıyan sektörlerdir. Oyun sektöründe çalışanlar çok kısa bir süre sonra kendi şirketlerini kurma yoluna gittikleri gözlenmektedir. Bu nedenle de biz oyun sektörüyle özel olarak ilgilenmekteyiz.

Çünkü TOSYÖV kendini “Girişimcinin gücü olarak tanımlamaktadır.

Bir diğer konuda yaratıcı endüstriler bir yandan teknik diğer yandan da sanatsal özellikleri yüksek sektörler olmalarından dolayı iyi ürünlerin diğer ürünlerden farkının yarattığı katma değerin, yaratıcı olmayan sektörlere göre daha fazla olmasıdır.

Ayrıca başarılı ürün üreten oyun şirketlerine hem vadeli piyasalarda hem de yatırımcı eko sisteminde talep çok fazla olmakta diğer şirketlere göre değerleri de çok yüksek olmalıdır.

Bu bağlamda TOSYÖV bir yandan ODTÜ Teknokent ile birlikte Oyun Geliştirme Laboratuvarları kurup Türkiye’nin Elektronik oyun pazarında ihtiyaç duyulan ara insan gücünü geliştirmek için çaba gösterirken diğer taraftan, sektörün gelişmesinin önünde duran her türlü engeli ortadan kaldırmak için mücadele etmektedir.

Ayrıca Oyun Girişimcisi yetiştirmek için eğitim hizmeti sunma hazırlığı içerisindedir” diyor TOSYÖV Başkanı Nezih bey…

Ülkemiz dijital oyun sektöründe yer alan kişi, kuruluş ve firmalara, sektöre destek ve katkı veren TOSYÖV’e kolaylıklar diliyorum.

Previous TOSYÖV Yönetim Kurulu Başkanı Nezih Kuleyin, Dipten gelen dalga, Elektronik Oyun sektörü’nü KobiEfor Dergisinin 2020 Ekim sayısında değerlendirdi...
Sonraki PAGDER Başkanı Selçuk Gülsün’den YEP değerlendirmesi